کد مطلب:29046
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:30
ذهن از ديد حكماي اسلام چيست و رابطه بين ذهن، عقل، حافظه و نفس انسان چگونه رابطه اي است؟
نفس و روح ما حقيقتي است مجرد و برهنه و مبرّاي از جسمانيت و آثار جسماني. يعني نه وزن دارد نه رنگ و شكل و حجم نه در مكاني جاي مي گيرد و نه زمانمند است و هيچ گونه تجزيه و تركيب در آن راه ندارد. و نفس همان اصل و اساس هويت ماست اين حقيقت مجرد داراي قوايي است و در قالب مثال همچون پادشاهي مي باشد كه سرداران و سپاهان كارگزاراني خدمتگزار او مي باشند. از جمله كارگزاران پادشاه نفس همان قواي ظاهري (حواس پنجگانه) و قواي باطني است. و حافظه يكي از قواي باطني نفس است كه كارش حفظ و نگهداري معاني جزئيه مي باشد و درك كننده اين معاني جزئيه قوه ديگري است از قواي باطني بنام واهمه (معاني جزئيه مثل مهر و عطوفت حسن - خشم و غضب زياد...) در حاليكه عاقله درك كننده معاني كليه است و كليات را درك مي نمايد. مثل درك مِهر كلي، خشم كلي، عدالت كلي.... اما ذهن همچون لوحي است كه صور علمي ما بر آن نقش مي بندد و همچون ظرفي است براي مظروف معلومات ما. نكته اساسي توجه به اين امر است كه نفس با داشتن اين قواي متعدد، متكثر و جزء به جزء نمي باشد بلكه يك حقيقت است و در عين وحدت همه قوي است و قوي تجليات و شئون نفس است. براي اطلاع بيشتر ر.ك: انسان شناسي، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، فصل دوم.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.